۱۳۹۰ مرداد ۴, سه‌شنبه

یک "مثبت" برای آقای اردشیر امیرارجمند! و سوالاتی که همچنان باقی مانده...

دیروز در سایت های خبری، سخنانی از آقای اردشیرامیرارجمند، منتشر شد که کمی فضای امیدواری را زنده کرد! متاسفانه در ماهای اخیر، از طرف بعضی فعالین سیاسی و نویسندگان اصلاح طلب حکومتی، حرفهایی زده میشد که بسیار بحث برانگیز بوده و هیچ کمکی به خواست دموکراسی خواهی جامعه ایرانی نمیکرد و بیشتر باعث ماًیوس شدن مردمان میگشت. محور اکثر آن سخنان، مقوله انتخابات مجلس پیش رو بود و اینکه پیشنهاد میکردند بدون در نظر گرفتن اتفاقات پیش آمده در 2 سال گذشته، جامعه باید در حرکتی سراسری به پای صندوق های رای برود و از این فرصت استفاده کند. این افراد طبق معمول هیچ پاسخ روشنی به سوالات کلیدی و اساسی، که در ذهن بسیاری از مردم  شکل گرفته، نداده و با تکرار حرفهای کلی قدیمی که باید واقع گرا بود و اینکه ما توان تغییر در شرایط حال را نداریم و باید در پی فرصت های گنگ و مبهم آینده باشیم و… سعی در جا انداختن پیشنهاد غیرمعقول خود میکردند.

 مصاحبه و صحبت های مجتبی واحدی چند هفته پیش، تا حدی آب پاکی را روی دست این افراد ریخت و نشان داد که در بین اصلاح طلبان حکومتی سابق، طیفی با افکار بازتر و شفاف تر نیز وجود دارد! مجتبی واحدی حتی تا بدانجا پیش رفت که خود را دیگر از جرگه اصلاح طلبان حکومتی جدا کرد و گفت که به این قضیه افتخار میکند! بعد از مصاحبه ها، همان گروه از یاران قدیمی تبدیل به دشمنان امروز شدند و با تهدید و تخریب، سعی کردند او را به جرگه خود برگردانند، آنها تا بدانجا جلو رفتند که نمایندگی مجتبی واحدی از طرف آقای کروبی را انکار کرده و گفتند که ایشان صرفا یک نویسنده معمولی میباشد و نظراتش مربوط به خودش است.

در این بین، سخنان مصطفی تاجزاده، با این مضمون که حد وسط نداریم و شرکت در انتخابات حرکتی نادرست است، ضربه ای دیگر بر اصرار کنندگان بر شرکت فرود آورد. از آن به بعد طیف اصلاح طلب حکومتی با دغدغه حفظ نظام، امید خود را به اردشیر امیرارجمند بسته بود تا احیانا با سخنانی قاطع، از شرکت در انتخابات دفاع کند و یا دست کم با زدن حرفهایی مبهم و گنگ تاثیر حرفهای قاطع مجتبی واحدی و تاجزاده را کم کند، تا آنها بتوانند به فضا سازی خود مبنی بر شرکت در انتخابات ادامه بدهند و در فرصت باقیمانده ذهن جامعه را مجدد با خود همراه سازند که رای دادن در هر شرایطی، بهتر از رای ندادن است!

اما بنظر میرسد که صحبت های دیروز آقای امیرارجمند به عنوان سخنگوی شورای هماهنگی و همینطور نماینده میرحسین موسوی، بتواند تاحدی تلاش های طیف طرفداران حفظ نظام را خنثی کند و یک پیغام نسبتا شفاف به جامعه و اپوزیسون بدهد که قرار نیست از یک سوارخ دهها بار گزیده شویم! در این سخنان، تاکید اردشیر امیرارجمند به مساله حقوق مردم بسیار قابل اهمیت است و آنجاییکه که ایشان اشاره میکند که "ما برای استیفای حق خود از هیچکس گدایی نمی کنیم"  و یا "ما همواره از موضع قدرت عمل می کنیم و هر موقع که حکومت در مقابل ما عقب نشینی کرد و خود را ملزم به ایجاد لوازم و شرایط برگزاری انتخابات آزاد، سالم و منصفانه کرد، آن وقت خواهد بود که می توان در انتخابات شرکت کرد." نشان دهنده این نکته است که آرام آرام تعریف تازه تر و صحیح تری از مقوله <<اصلاح طلبی>> در ذهن فعالین سیاسی ما در حال جا افتادن است. در شرایط فعلی جامعه ما بیش از هر زمان دیگری نیاز به مقوله <<حق طلبی>> دارد و این مفهمومی است که متاسفانه از ذهن و نظر اصلاح طلبان سنتی حکومتی تا حد زیادی غائب بوده و هست! تا جاییکه به جرات میتوان گفت یکی از اصلی ترین دلایل شکست اصلاحات در ایران همین مساله بوده است.

اما نکته ای که در صحبتهای امیرارجمند همچنان مبهم باقی میماند آنجاییست که ایشان میگویند "امروز روز تصمیم گیری در مورد انتخابات نیست و ما می بایست اکنون تنها به بحث در مورد انتخابات بپردازیم." ایشان روشن نمی کنند که چرا با توجه به اینکه چند ماه بیشتر به انتخابات نمانده، نمی توانند تصمیم بگیرند!؟ آیا صحنه سیاسی فعلی آنقدر برای ایشان مبهم است که نیاز به زمان میباشد تا تصمیم نهایی گرفته شود؟ آیا برای مثال ایشان از آرایش و صحنه سازی سپاه پاسداران و رفتار خامنه ای در 2 سال اخیر، برداشتی غیر از تلاش برای کسب تمامی قدرت دارند؟ آیا ایشان همچنان دلبسته پیغام و پسغام های پشت پرده هستند که ممکن است صحنه را تغییر دهد؟ آیا ایشان راهی به غیر از مقاومت و ایستادگی در مقابل خامنه ای و سپاه، برای مردم و جنبش سبز متصور هستند؟ آیا کل سناریوی شرکت در انتخابات را، تلاشی از طرف خامنه ای برای کسب مشروعیت تصور نمیکنند؟ اینها و بسیاری سوالات دیگر همچنان در ذهن بدنه مردم و جنبش سبز، وجود خواهد داشت که بهتر است فعالین سیاسی از جمله جناب امیرارجمند پاسخ هایی قانع کننده برایشان بیابند و در اختیار مردم بگذراند!   

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر